Lehetőségünk volt egy gyakorló tűzoltóval konzultálni az informatikai eszközök és a szerverszobák tűzvédelmi és tűzoltási kérdéseiről.
A tűzeset szerencsére elég ritka, azonban hatalmas károkat okozó esemény.
Milyen károkat okoz a tűz?
Magas hőmérséklet
A legtriviálisabb a magas hőmérséklet, amely megolvasztja, meggyújtja maga körül a tárgyakat. A szilícium alapú félvezetők már 200 °C alatt elvesztik a működőképességüket, tönkremennek. A műanyag alkatrészek ennél alacsonyabb hőmérsékleten megolvadnak, deformálódnak.
A füstgázok okozta kár
A füstgázok a hőhatáson túl tartalmazhatnak korrodatív, illetve mérgező összetevőket. Nedves felületen a széndioxid is korrodatív, mivel szénsavvá alakul. A mérgező összetevők a munkatársak, illetve az irodában tartózkodó egyéb élőlények (házikedvencek, ha bemehetnek, szobanövények) életét veszélyeztetik.
A füstgáz általában sok kormot tartalmaz, ami az elektronikus eszközökben lerakódva vezető réteget képez, így a működésüket megakadályozza.
Oltási károk
A tűzoltók elsődleges feladata az emberéletek védelme, illetve a tűz továbbterjedésének megakadályozása, ezek a szempontok nem feltétlenül találkoznak az adott iroda adatvédelmi igényeivel.
Mit tehetünk egy esetleges tűzkár csökkentése érdekében
A feladatot három témakör köré csoportosítom:
- Mit tehetünk a tűz megelőzése érdekében
- Mit tehetünk, hogy a tűzeset a lehető legkisebb károkat okozza
- Mit tehetünk, hogy a káreset után a munka mielőbb újraindulhasson
Mit tehetünk a tűz megelőzése érdekében
A legfontosabb, hogy az irodában a dohányzási tilalmat komolyan kell venni, mivel a cigarettaparázs és az irodai papírtermékek nagy egyetértésben képesek tüzet okozni.
Éjszakára érdemes minden ajtót, ablakot becsukni, mivel ez lassítja az esetleges tűz terjedését (kevesebb levegőt kap a tűz, illetve az ajtókon is időbe telik, amíg átjut), ezzel időt adva a tűzoltóknak.
Szerverszobában a lehető legkevesebb éghető anyagot tartsuk, a szerverekhez tartozó (papír alapú) dokumentációt is célszerű másik helységben elhelyezni.
A padló és falburkolatok a lehető legkevésbé éghető anyagokból készüljenek. A fal és padló burkolatokkal kapcsolatban a TTL Kft. munkatársai tudnak részletes információval szolgálni.
A nem használt elektromos fogyasztókat (a munkaállomásokat is) érdemes áramtalanítani. Erre a célra „kapcsolós hosszabbító” egy megfelelő eszköz, hiszen egy mozdulattal az egész asztal áramtalanítható.
Fontos a munkatársak betanítása az irodában található oltókészülékek használatára, illetve arra, hogy akár„álmukból felverve” is megtalálják azokat.
Az informatikai eszközök oltására a gázzal oltó, szükség esetén (áramtalanítás után!) a haboltó az optimális. Az oltópor az eszközöket tönkreteszi, ez azonban annál még mindig jobb, mintha a tűz továbbterjedne.
Mit tehetünk, hogy a tűzeset a lehető legkisebb károkat okozza
Az adatokról legyen olyan másolat, amely az irodán kívül is elérhető. A mentési renddel külön cikksorozatunk foglalkozik.
A megfelelő biztosítás az anyagi károkat mérsékelheti.
Készüljünk fel, legyen katasztrófatervünk. „Nem a terv a fontos, hanem a tervezés”, mivel semmi sem biztosítja, hogy az esemény a terveknek megfelelően történjen meg, de ha van egy terv, annak részei akkor is használhatóak.
Mit tehetünk, hogy a káreset után a munka mielőbb újraindulhasson
A legfontosabb, hogy legyen „katasztrófaterv” ami tartalmazza, hogy kinek, mi a feladata, ha valamiért az iroda nem használható. Mely partnerek segítségére lehet számítani, és azok miként érhetőek el (telefonszámok, e-mail címek).
A katasztrófaterv rávonatkozó részét minden munkatárs ismerje, a rá kirótt feladatokat képes legyen végrehajtani.
Egy megfelelő katasztrófatervvel a tűz eloltása után 2 órával az irodai feladatok nagy része már ellátható (kölcsön munkaállomásokkal, kölcsön helységekben).