Egy autó fenntartásának egyik legnagyobb tétele az üzemanyag. Ezt kihasználva rengeteg készüléket árulnak elképesztő megtakarításokat ígérve. A hatékonyságukat megfelelő eszközözök híján ellenőrizni nem tudjuk. Ezek nagy része a vezető agyát hackeli meg. Üzemanyag spórolást vár, ezért kevésbé nyomja a pedált.
Ennél van hatásosabb megoldás is, ami az úton töltött időt is csökkenti. Ezek a forgalmi helyzetet is figyelembe vevő navigációs rendszerek.
A cikk úgy indult, hogy egy összehasonlítást csinálunk az Egérút és a Waze között. Az élet azonban közbeszólt.
A Google navigáció mutatja a forgalmi helyzetet, amióta a Google integrálta a Waze szolgáltatásait, kerüli a torlódásokat.
A Magyar fejlesztésű Egérút és a Google által megvásárolt Waze valóban a leggyorsabb (ezáltal a legkevesebb üzemanyagba kerülő) útvonalat keresi meg. A Waze éppen azért, hogy elkerülje azt, hogy a kerülőutakon alakuljon ki torlódás, nem feltétlenül a legjobb útvonalat ajánlja, hanem egy megfelelőt, ezzel elkerülve, hogy a navigációt használók torlódjanak fel.
Az Egérút a működési költségeit a jármű álló helyzetében megjelenített reklámokból fedezi.
A Waze üzleti modelljére nem sikerült adatot találni szintén reklámokból tartja fent magát.
Mint a legtöbb online navigáció, ezek is gyűjtik a felhasználók hely adatait (ez alapján tervezik az útvonalat, és határozzák meg az egyes útszakaszok átlagsebességét), amelynek a későbbi felhasználása nem ismert, azonban ígéretet tesznek arra, hogy ezt a személy azonosítására alkalmas adatok nélkül teszik.
A teszt
Mindkét rendszer tette a dolgát, az Egérút búgó férfihangja talán kevésbé zavaró mint a Waze Csillája, de ez ízlés kérdése, illetve a Waze esetén választható „Andris” is.
A teszt során az Egérút az első 5 percben megpróbált ott balra fordítani, ahol „kötelező haladási irány egyenesen” tábla nézett velünk szembe, azonban amikor észrevette, hogy ellenszegültem, azonnal újratervezte az útvonalat és elvitt a célponthoz. Mivel hasonló élményem már korábban is volt vele, a tesztet befejezettnek nyilvánítottam. (Ezt a véleményemet a gyártóval folytatott telefonbeszélgetés után felülvizsgáltam.)
A Waze térképe számomra kicsit könnyebben olvasható, és a közösségi információk is hasznosak, bár amikor ugyanarról a torlódásról kapom a 10. értesítést az inkább zavaró, azonban például egy váratlan ködfolt előre jelzése nagyon praktikus. A telepített sebességmérő kamerákat is korrekt módon figyeli, a közösségi adatok alapján a kitelepült „háromlábak” is csak ritkán okoznak meglepetést.
A dugókerüléshez nagy bizalom kell, mert egy kanyar után nem mindig látszik a torlódás és nem világos, hogy a navi miért visz le egy jól járható főútról egy mellékútra. Egy pár próbálkozás azonban könnyen meggyőzi az embert, hogy a program általában jobb útvonalat tud tervezni az összegyűjtött forgalmi adatok alapján, mint a kevesebb információval rendelkező vezető. Természetesen helyismerettel egy-egy útszakaszra felül lehet múlni a technikát.
Sajnos a forgalomfigyelés folyamatos internetkapcsolatot igényel, ennek a költsége azonban üzemanyagban bőven megtérül.
A karácsonyi csúcsforgalomban igen komoly perceket és rengeteg üzemanyagot lehet spórolni az említett navigációkkal.
A Kár a benzinért című 1965-ben bemutatott magyar filmet is ajánljuk, mivel nyomós érveket sorol fel az autózás ellen, ezek nagy része a mai napig megállja a helyét.